2020 sjömil på 15 dagar

Den 22e december kom vi fram till Barbados efter 15 dagar till havs och 2020 seglade sjömil!

Flera seglare som vi träffat på Kanarieöarna och Kap Verde sa att själva korsandet av Atlanten är den enkla biten när man seglar från norra Europa till Karibien. Jag har inte riktigt vågat tro dem. Jag har hela tiden känt att med tanke på vårt track-record kommer något jävligt att hända, typ vi kör in i en container eller val, vi tappar rodret, autopiloten slutar att fungera dag 2, de så kallade stabila passadvindarna dyker aldrig upp och vi får storm hela vägen etc etc. Men när vi nu är här på andra sidan kan jag bara instämma, detta var den enklaste biten hittills.

Så hur var då våra 15 dagar till havs?

Det har blåst mellan 4 och 14 m/s, men de flesta dagarna har det varit runt 8-10 m/s, vilket passar Mathilda väldigt bra. Om det blåser mindre än 6 m/s har vi svårt att segla. Eftersom Mathilda har väldigt kort köl och det är vågor hela tiden gungar hon ganska mycket vid svag vind. Detta gör att seglen står och slår hela tiden och vi gör knappt någon fart framåt. Vi har gått för motor totalt i 1,5 dygn, dels på grund av för svaga vindar, men även för att ladda våra batterier. Första veckan på Atlanten upptäckte vi nämligen att en av våra solpaneler (tyvärr den starkaste) hade gått sönder, istället för 260W hade vi bara 160W, vilket inte riktigt räckte för oss när vi körde autopiloten dygnet runt. Vi har haft sol varje dag och det har varit runt 25 grader i både luften och vattnet. Det har kommit några mindre regnskurar, men de har varit väldigt korta, så vi har knappt blivit blöta.

Eftersom vi var fyra personer ombord delade vi upp nattpassen mellan oss och varje person fick vakta tre timmar per natt. Det har varit fantastiskt att kunna få sex timmar ihållande sömn istället för tre som det varit när bara David och jag seglat ensamma. Det blev mörkt runt 18-tiden så oftast har vi startat det första nattpasset vid kl 20 och avslutat sista passet vid kl 8.

Som vi skrev i ett tidigare inlägg hade vi hade vi lite problem med provianteringen i Mindelo, eftersom utbudet på färdiga konserver inte var så stort som vi hade hoppats på och vi var tvungna att vara lite mer kreativa. Vi är alla supernöjda med att vi inte hade massa färdiglagade konserver, utan vi var tvungna att laga mat från scratch. Vi har ätit fantastiskt gott under hela resan och alla har gjort ett grymt jobb i köket. Det har varit en salig blandning med allt från lyxpyttipanna och korvstroganoff till sushi, stekt färsk fisk och olika sallader. Linus och Rogge bakade bröd en dag och vi har även bakat kaka två dagar.

Vi har haft stor fiskelycka under resan. Vi har fått massor med Mahi-mahi, två Jack, en Sailfish och en Blue Marlin (båda är olika varianter av svärdfisk). Blue Marlin:en var 1,5 meter lång och David försökte veva in den i en timme innan den kom tillräckligt nära och vi kunde se vad det faktiskt var. Efter ytterligare 15 minuter simmade den under båten och linan fastnade förmodligen i rodret eller propellern och brast. Det var så coolt att se den så nära och en dröm som gick i uppfyllelse för David att få en Blue Marlin på kroken. Sailfish:en var snäppet mindre, ca 1 meter och den gick lättare att veva in. Den var dock fortfarande för stor för att vi skulle kunna förvara allt kött på något bra sätt, så vi bestämde oss för att släppa den. David och Rogge lyckades efter lite bråkande med fisken få ur kroken och den simmade lättad iväg. David och Linus som varit fiskegeneraler har även tillagat all fisk. De har blivit väldigt duktiga på att filea och komma på olika recept. Vi har stekt och ugnstekt, och gjort olika grytor, både tomat- och kokosmjölkbaserade.

Videon nedan är från när vi fångade och släppte loss Sailfishen.

David tillverkade ett sjöschack i början av resan. Han borrade ett hål i varje ruta på spelplanen och satte en liten skruv halvvägs in i varje pjäs. Man kan då trycka ner pjäserna i hålen och de sitter fast trots att båten gungar. Linus och David har spelat minst fyra partier varje dag. Jag har försökt möta dem båda några få gånger, men trots handikapp som att de startade utan dam, har jag blivit totalt slaktad. En annan populär aktivitet har varit att bada efter båten. Vi knöt en lina runt magen och sedan har vi hängt efter båten, i 3 knop är det inga som helst problem med i 6-7 knop börjar det bli svårt att behålla badkläderna på. Både Linus, David och jag hade våra badkläder nere vid anklarna vid olika tillfällen. Vi har tränat några gånger, vilket var lite utmanande när båten gungade konstant. Vi har även läst och lyssnat på ljudböcker och Linus har navigerat med sin sextant. Han har lyckats bestämma vår position med 30 sjömils felmarginal… Vi är alla glada att GPS:en inte la av och vi var tvungna att förlita oss på sextanten.

Den 14e december hade vi avverkat halva sträckan och vi hade half-way party och firade med champagne. Den 16e blev det mer firande när jag fyllde år. Jag blev uppvaktade med sång, presenter och tårta. Jag önskade mig även färsk tonfisk till lunch eller middag, men det fick jag tyvärr inte, det blev Mahi-Mahi istället.

Natten mellan den 21a och 22a december började vi äntligen se land och kl 07 var vi framme i Bridgetown.

Det gick förvånansvärt snabbt och smärtfritt att ta sig över Atlanten. Vi hade nog förberett oss på att det skulle bli mer långtråkigt men dagarna gick väldigt snabbt. Man kom in i ett sorts lugn och väldigt snabbt tappade man koll på vilken dag det var eller hur länge vi hade varit ute.

Nu ligger vi som sagt på Barbados och här har vi sedan vi kom hit gått runt lite på stan och känt känslan av fast mark, men även badat och snorklat en massa runt båten. Sonja, Rogges flickvän kom den 23e, så nu är vi fem på Mathilda.

Vår plan är att stanna här i någon dag till och sedan segla ned mot Grenada och Grenadinerna.

Vi vill passa på att tacka för alla hälsningar och lyckönskningar innan och under Atlantkorsningen, det är jättekul att ni följer oss och skriver kommentarer! Också ett jättetack till pappa Janne som uppdaterat bloggen under tiden!

God jul och god fortsättning till er alla!

2 Comments

1. Charlotte
    december 27, 2018

You made it!!! Nu kan ni köpa röda byxor. Vilken resa över, ser sagolikt ut!