4 länder och 4 öar på 8 dagar – Janne och Bettan på besök

Igår lämnade mamma och pappa oss och Mathilda och flög hem till Sverige. Det har varit bråda dagar för att hinna med allt som vi ville hinna se. Vi började i franska St Martin, sedan seglade vi norrut till Anguilla och Dog Island, sedan ned till St Barths och till sist nederländska St Martin (Sint Maarten), vi hann alltså med fyra länder, och fyra öar på åtta dagar 🙂

Mamma och pappas första dag på St Martin spenderade vi i Simpson Bay. Vi tittade på de stora båtarna, kollade i båtbutiker (mycket på pappas begäran den här gången faktiskt) och hämtade vårt storsegel som hade fått två rev insydda hos segelmakaren. Rev är uppdelningar av seglet som gör att man kan minska segelytan, vilket är bra att ha när det blåser mycket.

Vi seglade sedan norrut till Anguilla. Till skillnad från många andra öar här i närheten är Anguilla väldigt platt och syns knappt på håll. Ön är omringad av fantastiskt vita sandstränder. Det finns många turister på ön, men det är inte många andra båtar, vilket gjorde att vi var relativt ensamma i de olika vikarna. Efter en snabb incheckning i Road Bay fortsatte vi till Little Bay för snorkling. Dagen efteråt seglade vi ut till Dog Island som är en obebodd ö med en sagolik sandstrand där vi spenderade dagen. På eftermiddagen seglade vi ner till södra Anguilla och Cove Bay. På kvällen promenerade vi upp till Meads Bay och åt middag på StrawHat, en härlig restaurang precis vid strandkanten.

På morgonen därpå seglade vi söderut till St Barths. Vi hade östlig vind och skulle sydöst, vilket innebar att vi hade vinden snett framifrån hela tiden och seglade bidevind. Det blåste runt 10 m/s och vi hissade alla segel (mesan, stor och fock), men både mesanen och storen var revade. Det var kul att testa vårt nya rev och se att allt fungerade bra. Efter fyra timmars segling kom vi fram till Gustavia som är huvudorten på St Barths. Vi fick sicksacka fram mellan alla super yachts innan vi kom fram till området där vi med småbåtar kunde ankra. Frankrike gav Sverige St Barths i utbyte mot handelsrättigheter i Göteborgs hamn på 1700-talet och man kan fortfarande se många spår från tiden då Sverige ägde det. Dels namnet Gustavia såklart, men staden kantas även av två fort som heter Fort Karl och Fort Oskar. Dessutom finns alla gamla svenska gatunamnsskyltar kvar och svenska flaggan vajar bredvid den franska på många ställen. Gustavia är en av de finaste städerna vi varit i här i Karibien, det känns inte så Karibiskt om jag ska vara ärlig, utan mer som en liten stad på Franska rivieran. Små kullerstensgator kantas av olika boutiquer och restauranger och alla är high-end märken, som Hermes, Gucci och Prada, har varsin butik. Det mesta är dyrare än på de andra öarna, men faktiskt inte avgiften för att ha båten i de olika vikarna på ön och även båttillbehör. David gick lös på olika schackel och block som annars brukar vara ganska dyrt för sin storlek och som man alltid behöver. Efter ett dygn i Gustavia seglade vi upp till Anse Colombier som är en del av St Barths marinpark. Vi stannade här två nätter och fick uppleva fantastisk snorkling. Pappa och mamma fick snorkla med sköldpaddor för första gången och David åkte lite längre ut och hade sin bästa snorkelupplevelsen någonsin. Det var väldigt klart vatten fylld med mängder av fisk i olika storlekar, mycket stenbumlingar fyllda av korall och David såg även två hajar.

Från St Barths seglade vi sedan tillbaka till St Martin, men den här gången till Philipsburg på den Nederländska sidan. Alla kryssningsfartyg som besöker St Martin lägger till i Philipsburg och det har verkligen satt sina spår på stan, det var extremt turistigt och allt är anpassat till kryssnigsfartygsturister, ingen favorit hos oss alltså. Trots detta alla utom pappa handla något, David köpte nya solglasögon, mamma nya jeans och jag en klänning. Vi stannade bara över natten och på morgonen efter åkte vi vidare till Simpson Bay. Efter en god lunch på St Martin yacht club släppte vi av mamma och pappa för vidare färd mot flygplatsen och Sverige. Det var tråkigt att säga hejdå, men nu är det faktiskt inte så många månader kvar innan vi ses igen och det dröjer bara tre veckor innan vi får besök av ytterligare medlemmar i familjen Holtz, då kommer nämligen min bror Gustav med flickvän till Guadeloupe.

Planen för de närmaste veckorna är inte helt satt ännu. Vi ska stanna några dagar på St Martin, vi måste bland annat fylla på vår gasoltub, se till att infästningar för båda reven fungerar bra (just nu har vi bara fixat för det ena) och handla mat. Sedan ska vi segla ner mot Antigua och Barbuda.

1 Comment

1. Roger Johansson
    mars 16, 2019

Härligt, här i kalla nord är det snöigt, disigt och nån minusgrad.