Barbados till Grenada med Linus, Roger och Sonja

Hej bloggen
David som skriver för ovanlighetens skull. Sedan förra bloggposten har vi flängt runt en massa mellan öarna i Grenadinerna och Grenada för att se så mycket som möjligt medan Linus, Roger och Sonja fortfarande har varit med på Mathilda.
Vi har seglat: Barbados -> Clifton, Union Island -> Tobago Cays -> Salt Whistle Bay, Mayreau – Clifton, Union Island igen ->Tyrrel Bay, Carriacou -> St George’s, Grenada -> Prickley Bay, Grenada. När man kommer till ett nytt land måste man alltid först åka till en så kallad Port of Entry för att checka in, man får passen stämplade och skriver upp all info om båten och besättning. Likadant när man lämnar ett land. Det är av den anledningen vi var vid Clifton på Union Island två gånger, först för incheckning sen för utcheckning.

Innan vi lämnade Barbados besökte vi världens äldsta rom-destilleri, Mount Gay Rum, startat 1703. Utöver en historieresa och lite tillverkningsprocess fick vi även en ordentlig provsmakning på alla deras olika sorter, lagringstider och alkoholstyrkor. Det var en sån där rundtur som blev lite stimmigare och roligare ju längre tiden gick och ju mer man hade smakat på 🙂

Därefter hade vi ca ett dygns segling till Clifton på Union Island med ordentliga vindar och bra väder. Planen var att komma fram 06-08 på morgonen men vi hade så bra fart att vi var framme redan vid 03 vilket gjorde att vi var tvungna att ankra i mörkret i en ganska trång vik full med båtar och rev, men det gick bra. Clifton var en mysig liten by där vi stannade ett dygn innan vi gav oss upp mot Tobago Cays som ska vara den finaste ankringsplatsen i området. Det var verkligen som i en dröm. Små öar med palmer och sandstränder, obebodda förutom små ödlor och stora leguan (en stor drakliknande ödla). Runt vår båt simmade det konstant flera havssköldpaddor som betade gräs från botten och kom upp för att andas emellanåt. Sikten i vattnet var riktigt bra och vi snorklade en hel del runt båten och runt korallrevet 100 m bort. Extra glada var vi över vår ankringsplats eftersom vi hade släppt ankare på 1,6 m djup. Anledningen till att vi var så glada över just det var att det är ganska få båtar som är så grunda som vi är och ens har möjlighet att komma in på så grunt vatten. Vårt djupgående är endast 1,3 meter vilket är extremt litet för en 12,6 meter lång båt. Men en kort köl har både fördelar och nackdelar, en nackdel är dåliga kryssegenskaper och tendens till gungig gång när man inte har bra vind i seglen. Detta är något vi gnällt lite på under resan, framförallt att Mathilda gungar mycket i svaga vindar. Men nu äntligen fick vi även uppleva fördelen med en kort köl, att man kommer in där det är grunt! 🙂
Vi stannade 3 nätter och “firade” även nyår i Tobago Cays. Att fira nyår för oss innebar att vi satt och gäspade från kl 21 till tolvslaget för att därefter öppna en flaska mousserande som vi svepte och sen gick och la oss. Vi är nämligen vana vid att gå och lägga oss runt kl 21 varje dag eftersom det inte finns så mycket att göra på en båt efter att det blivit mörkt; istället går vi upp kl 07 varje morgon. Och ja, vi sover ca 10h per natt 🙂
Därefter åkte vi till Salt Whistle bay och hängde där 2 dygn, en vik med en strand, palmer och även några barer och en restaurang, riktigt mysigt.

På väg ner till Tyrell Bay fick vi fisk för första gången sedan atlanten, en Bar Jack som räckte till Fish Taco för 5 pers. Vi lyckades även fånga en liten hummer när vi snorklade i Tyrell Bay som blev en liten förrätt. Humrarna här är av typen Spiny Lobster och har inga klor så det är ingen fara att fånga dom med bara händerna, dom är egentligen mer likt en stor kräfta, dessutom riktigt snabba när dom behöver så dom är inte direkt enklaste att fånga. I Tyrell Bay stannade vi bara för natten och fortsatte därefter söderut mot St George’s på Grenada. På vägen dit stannade vi vid Moliniere Point och snorklade några timmar. Helt fantastisk snorkling med korallrev och massor med fina fiskar, och som grädden på moset en massa statyer på botten. Linus som är en relativt erfaren fridykare har fått mig att börja fridyka lite mer seriöst än tidigare. Nu kan vi bägge vara nere i över en minut och det djupaste vi varit nere på är 20 meter. Tyvärr funkar bara våran GoPro kamera ner till 10 meters djup så vi fick inga bilder där nerifrån, men det är en häftig upplevelse att se Mathilda som en liten minibåt där uppe på ytan.

Vi la oss en natt i en marina i St George’s för att lyxa till det lite, vi har nämligen bara legat för ankar sedan vi lämnade Kap Verde och vi tyckte det var dags. Vi passade på att dammsuga och göra annat som kräver landsström, ladda diverse saker där vi inte har 12-voltsladdare och även fylla på vatten för första gången sedan Kap Verde.
Morgonen därpå, den 5e Januari åkte Linus hem. Det var ett sorgligt adjö efter att ha bott så pass nära varandra i över en månad.

Sedan dess har vi legat i Prickly Bay på södra Grenada. Prickly Bay är seglingsmeckat på Grenada, där många seglare fastnar och stannar i flera år. Det finna en väldigt bra båttillbehörsaffär och marina där man kan få allt gjort och en bar med olika aktiviteter varje dag, bla är det pizzakväll på måndagar, på onsdagar är det bingo med get som förstapris och på söndagar är det filmkväll. Det finns även en radiokanal som varje morgon sänder ut information om vad som händer i området, alla nyanlända kan presentera sig, de uppdaterar om vädret och om man vill ha hjälp eller sälja/köpa något kan man annonsera det där.

Från Prickly Bay har vi utforskat Grenadas inland. Vi har varit på vandring i skogen och upp på en bergstopp tillsammans med Gustav och familj från segelbåten Ronja som vi första gången träffade i Barbados. Vi har även varit vid ett vattenfall och badat. Vi hade alla saknat skogen efter att nästan bara sett hav och stränder den senaste månaden. Det var dessutom väldigt skönt att få röra på sig ordentligt.

Här kommer även 2 filmer som eventuellt kan tyckas vara lite långdragna, men det är för att ingen av oss har orkat klippa i materialet vi filmat. Det finns roligare saker att göra än att redigera film 🙂

Den första är när vi snorklar bland statyerna.

Den andra är när vi går till vattenfallet på Grenada, Concord falls.

Nu har även Roger och Sonja lämnat Mathilda och även detta kändes lite sorgligt efter så många veckor tillsammans. Nu är det bara jag och Nina fram till den 19e januari då vi ska hämta upp Ninas kompis Hanna på Martinique. Planen är att lämna Prickly Bay imorgon och segla norrut i jakt på fler härliga stränder och fin snorkling 🙂

3 Comments

1. Roger Johansson
    januari 11, 2019

Imponerande vad ni får vara med om, jag såg att det fanns flera andra Svenska båtar där ni låg.
    Ser fram emot flera spännande bilder, ha det så bra i fortsättningen.

Roger

2. Hanna
    januari 13, 2019

Vilket paradis ni är i och vilket liv ni lever, längtar ihjäl mig att komma och få vara en del av det ett litet tag!

Ses snart 🙂

3. Oscar
    januari 21, 2019

Fint att atlantöverfarten gick bra, verkligen fiskelycka. Härligt att se bilder, filmer o att läsallt ni är med om! Kul att ni träffade Gustav på Ronja, vi hängde ett par dagar i A Coruna i slutet av augusti. Lycka till framöver.