Besök av en delfin men även av Gustav och Rebecca

Från Siint Martin seglade vi ner till Antigua. Det började fantastiskt med relativt svaga vindar så att vi kunde ha alla segel uppe och vi fick napp. En riktigt fin Mahi-mahi fick vi för första gången sedan vi kommit över till Karibien. Framåt kvällen vred vinden och vi var tvugna att sätta på motor de sista timmarna. Väl framme ankrade vi i Falmouth Harbour utanför en fin liten strand som heter Pigeon Beach.

Vi hade en lugn och skön vecka i Antigua. En natt låg vi för ankar inne i en vik omringad av mangroveträd och vi åkte även upp till Green Island och låg där i tre dagar. Vid Green Island ligger man innanför ett rev som skyddar mot vågor men det är ingen ö framför, så man kollar ut över Atlanten och det finns inget vindskydd. Det är ett paradis för kitesurfare och från tidig morgon till solnedgång var det folk som körde. Vi blev bjuda på drink och fantastisk middag hos Lise-Lotte och Johan, ett svenskt par som jobbar på katamaranen Oculus. De har jobbat flera år som kite-instruktörer och de gav oss även en introduktion i Kitesurfing. Vi är lite besvikna att vi inte testade det redan från början när vi kom över till Karibien, det känns verkligen som något både David och jag skulle gilla och det är ett perfekt komplementet till en segelbåt.

De sista dagarna på Antigua spenderade vi i English Harbour som är en superfin vik där Nelson’s Dockyard ligger. Nelson’s Dockyard är en hamn med byggnader från 1700-talet när det var en Brittsik marinbas och den finns med på Unescos världsarvslista.

På Antigua klippte jag håret hos en frisör för första gången sedan maj 2018. Sonja var snäll och klippte av det värsta av mina slitna toppar när hon var här vid nyår, men sol, vind och saltvatten är tydligen inte det bästa för håret. Frisören var förfärad över hur tort det var och att jag bara tvättade det i saltvatten. När jag och David lämnade salongen stod hon i dörren och bad: ”Can you at least not try to rinse it in fresh water?!”

Från Antigua seglade vi ner till Guadeloupe och Deshaies, som har börjar att kännas lite som vår hemmabas. Vår sista morgon i Deshaies upptäckte vi en delfin inne i viken bredvid Mathilda. Den simmade runt en fiskebur som låg utlagd på botten nära oss. David bestämde sig för att hoppa i och försöka få en närbild på delfinen. Det slutade med att jag också hoppade i och delfinen stannade och simmade runt och lekte med oss i ca 30 minuter. Det var bland de häftigaste upplevelser vi någonsin haft. Delfinen var större än både mig och David, så det var lite läskigt, men den var extremt lekfull. När David dök ner simmade den efter, den fångade en fisk och kom fram och ville visa upp sitt byte.

Vi fortsatte sedan ner mot Pointe a Pitre som är Guadeloupes största stad där vi skulle hämta upp Gustav (min bror) och hans flickvän Rebecca. Vi hade en riktigt märklig segling dit med vindar som pendlade mellan 2 och 22 m/s. Vi motorseglade största delen av vägen och var väldigt glada att vi hade revat till andra reven när ovädersmoln fulla med regn och stark vind drog in över oss.

Vi stannade inte så länge i Pointe a Pitre, utan när Gustav och Rebecca kommit seglade vi ner till ögruppen Les Saintes. Vi snorklade, hikeade och besökte stranden Plage de Pompierre som vi gillade så mycket sista vi var där.

Vi fortsatte sedan upp längst Guadeloupes västkust, gjorde ett snabbt lunchstopp med obligatorisk snorkling vid Pigeon Island, för att sedan fortsätta upp mot Deshaies igen. I Deshaies hyrde vi bil och åkte på vattenfallsjakt. Vi såg Guadeloupes högsta vattenfall på över 100 meter och badade i ett lite mindre 🙂 Dagen efter var vi på canyoing, vilket var minst lika kul den här gången som när vi gjorde det på Dominica. Efter en lerig men vacker 30-minuters promenad i djungeln kom vi fram till ravinen och floden. Vi repellerade, åkte rutschkana och hoppade ner för vattenfall i olika storlekar.

Sista dagen med Rebecca och Gustav tog vi Mathilda ”runt hörnet” och la oss för ankar vid Grand Anse som är Guadeloupes största sandstrand. Vi badade och solade några timmar innan vi åkte tillbaka till Deshaies.

En vecka går så fort och det var tråkigt att säga hejdå till Gustav och Rebecca. Dock blir vi inte ensamma länge eftersom Danne, Frasse och Ola, tre av Davids kompisar kommer på måndag (imorgon) och ska vara här i två veckor. Jag kommer dessutom att flyga till San Fransisco över påsk för att hälsa på min kompis Lotta med familj som precis flyttat dit.

4 Comments

1. Roger Johansson
    april 15, 2019

Härligt, men snart blir det väl dags att dra norrut, så härligt som ni verkar ha det så drar ni väl på det i det längsta.
    Ha det så bra framöver också.
    Mona hälsar.

1. Nina Holtz
      april 15, 2019

Vi ska faktiskt inte så mycket mer norrut innan vi seglar över till Europa. Vår plan är att segla från Antigua eller Guadeloupe direkt till Azorerna och sedan vidare till Irland i maj 🙂

2. Hanna
    april 22, 2019

Alltså att simma med delfin i det vilda är en barndomsdröm, så avis! Kul att ha brorsan med tjej på besök och hälsa på Lotta. När seglar ni över? Stor kram till er båda

1. Nina Holtz
      april 27, 2019

Vi seglar över i mitten av maj, om vädret tillåter! Kram