Cascais – Porto Santo – Madeira – La Palma

Vi är äntligen på Kanarieöarna! 🙂
Igår kväll kl 23 kom vi fram till hamenn i Santa Cruz på ön La Palma. På vår väg hit har vi hunnit med följande.

Förra fredagen mönstrade pappa Janne på i Cascais i Portugal, vi började då vår segling mot Porto Santo i Madeiras skärgård. Överresan tog fyra dagar. Det vara fyra lugna dagar med lite blandad vind och mycket sol. Vi badade efter båten, såg mängder med delfiner och även två sköldpaddor. Under nätterna såg vi blixtrar i horisonten, men inget som kom nära oss.

David hade fiskespöt i hela tiden och på andra dagen fick vi napp för första gången! David blev alldeles till sig och sprang till spöt för att dra in sitt byte, när han vevat en bit visade det sig att det var en sjöfågel som fastnat i linan… Besvikelsen var brutal. Vi gjorde nu allt för att försöka rädda fågeln från linan som trasslat in sig i vingarna. David lyckades få tag i fågeln och ta bort linan, den tjöt hela tiden hjärtskärande, men var snart fri. Tredje dagen fick vi napp igen, men den här gången bet, vad vi tror var, en monsterfisk av betet och försvann ner i djupet. Fjärde dagen fick vi napp ännu en gång, tyvärr var det en till sjöfågel. Vi anlände till Porto Santo på tisdagen utan att ha fått fisk. Efter att ha kollat väderprognosen bestämde vi oss för att inte stanna någon längre tid på Port Santo utan fortsätte redan på onsdagsmorgonen till Madeira.

Vi hade sydliga vindar när vi seglade mot Madeira så vi satte alla segel och seglade bidevind. David satte som vanligt ut fiskespöt och bara 30 minuter senare lät det som att vi hade fått napp. Pappa och jag skojade om vilken sjöfågel vi nu skulle få till lunch, men när David hade vevat in en bit såg vi att det faktiskt var en fisk på betet! Det var en liten tonfisk på ca 1,5- 2 kg. Det blev en fantastisk lunch, sashimi med soja och wasabi till förrätt och stekt tonfisk till lunch 🙂

Vår första hamn på Madeira var Quinta do Lorde, den ligger på sydöstra delen av ön och är del av en större resort med hotell, lägenheter, restaurang, en liten matbutik och pool. Matbutiken hade gratis vinprovning samma kväll, så efter vår välkomstöl gick vi dit och fick testa Madeiravin och andra specialiteter från Madeira. Dagen efter gick vi på vandring ut på den östliga spetsen av Madeira, Ponta de São Lourenço. Det var en fantastisk vandring, med fina vyer och när vi kommit halvvägs badade vi från några klippor.

På eftermiddagen kastade vi loss igen och åkte vidare mot Funchal, huvudstaden på Madeira. Vi hann med lite sightseeing inne i stan, pappa fick testa de flesta glassbarerna i stan och David uppdaterade sina fiskeprylar för att nästa monsterfisk vi fångar inte ska kunna bita av betet. I fredags kom mamma Bettan och på lördagsmorgonen kastade vi loss för att åka vidare mot Kanarieöarna och ön La Palma. Vi var nu alltså 4 på båten; David, Nina, Bettan och Janne.

Seglingen bjöd på mer vind, sjö och regn än vad vi haft på länge, dock nordliga vindar vilket gjorde att vi kunde ha enbart genuan uppe och vågorna kom akterifrån. Det blåste mellan 6 och 18 m/s och vågorna var ca 4 meter höga. Det var som blåsigast under natten, vilket gjorde det svårt att sova ordentligt. Mamma var tyvärr sjösjuk det första dygnet, men desto piggare den andra morgonen, då hon var den enda som sovit ordentligt. Det var trots allt en härlig segling och den tog endast 1,5 dygn eftersom vi hade så bra vind hela vägen!

Hamnen vi ligger i nu ligger strax utanför Santa Cruz som är huvudstaden på La Palma. Imorgon ska vi hyra bil för att se mer av ön och förmodligen åker vi härifrån på onsdag för vidare färd mot Gran Canaria och Las Palmas där mamma och pappa ska flyg hem på fredag.

8 Comments

1. Matilda
    oktober 29, 2018

Så kul att läsa! Ni skriver så bra! Och så fina bilder! Jag har varit såå sugen på att ta flyget och hälsa på er. Ni ser så fina ut på bilderna. Ni är så duktiga och modiga! Puss och kram!

november 2, 2018

Tack, va roligt att du tycker det Matilda! Kom ner och hälsa på!

2. Anna Surtevall
    oktober 31, 2018

Jätte-kul att läsa! Vilket äventyr ni har inlett. Varma kramar från (moster) Anna

Va kul att du följer oss Anna 🙂 Kram

3. Roger Johanssson
    oktober 31, 2018

Härliga bilder från er resa, speciellt de två bilderna med de två delfinerna där man ser båtens för som speglar sig i vattnet, skärskilt bild nr 4 där man ser David och båten. Det ser ut att vara två olika typer av delfiner.
    Ursäkta en landkrabba men vad är en ”Spirabom” jag gissar att den är för en spinnaker.
    Hur många kommer ni att vara på båten när ni sätter av från Kap Verde över atlanten, det blir ju en rätt lång seglats.
    Ser fram emot flera härliga bilder.

Roger

4. Roger Johansson
    oktober 31, 2018

Vilka härliga bilder och intressant berättelse.
    Speciellt de två bilderna med de två delfinerna där dom hoppar samtidigt som man ser David och båten speglas i vattnet.
    Ni får ursäkta en landkrabba men ”spirbommen” är den till för en spinnaker?
    När ni lämnar Kap Verde så småningom för att korsa Atlanten, hur många kommer ni att vara på båten då?
    Räknar ni med att göra det på fyra veckor?

Roger

november 2, 2018

Hej Roger, va roligt att du tycker det 🙂 En spirbom använder vi för att tvinga ut förseglet i sidled när vi har vinden rakt bakifrån, utan den står seglet ofta och slår. Vi använder vår spinnakerbom, men det behöver inte vara just det. David och jag kommer segla ned själva till Kap Verde, men där möter vi upp 2 kompisar som kommer följa med över Atlanten. Vi hoppas att det inte tar mer än 3 veckor, men det beror på vindar så klart.

5. Magdalena
    november 2, 2018

Åh! Det så fint ut även om det lät lite för äventyrligt för min smak med den starka vinden.