Framme på Kap Verde

Eftersom förra inlägget, om Teneriffa, blev så kort och bildfattigt kommer här först lite bilder därifrån.

Igår kom vi fram till Kap Verde. Istället för att gå direkt till Mindelo valde vi att gå till Palmiera på ön Sal. Sal är den mest nordöstliga ön i landet.

När vi stack från Tenriffa var vi inte ensamma att ha Kap Verde som mål, 75 båtar från eskaderseglingen ARC kastade loss från Gran Canaria ungefär samtidigt som oss. Under de 5 första dagarna låg vi därför omgivna av andra segelbåtar. Det var inte så att det blev trångt, men vi kunde se dem på plottern, höra dem prata på VHF:en och några av båtarna kom så pass nära att vi faktiskt såg dem utan kikaren, vilket inte har hänt på våra tidigare längre seglingar. Vi blev t.o.m med annroppade av Mon Ami of Sweden, en annan svensk båt på vhf:en, som var nyfikna på vilka vi var.
Vi har haft seglingsbara, men på gränsen till för svaga vindar hela vägen. Rent generellt tycker vi att vi använt motorn för mycket under hela resan, så nu, när vi inte behövde stressa någonstans, bestämde vi oss för att verkligen försökt att använda motorn minimalt. Detta har gjort att vi inte direkt slagit några fartrekord utan sniglat fram i ca 3-5 knop. Det har dock inte gått någon nöd på oss, vi har badat, solat, läst, fixat lite med båten och fiskat. Det märks att vi är nere på varmare breddgrader nu. Det går att sitta nattpassen utan underställ, mössa och fullt seglarställ 🙂 och vi satte upp biminin (vårt soltak över sittbrunnen) för första gången för att det var för varmt i solen.
David var väldigt besviken över att vi inte fått någon fisk i början, han hade t.o.m lagt ut två drag för säkerhetsskull. Men så plötsligt på torsdag förmiddag fick vi napp. Det var en ganska liten, ca 1 kg, Jack. När vi satt och åt lunch nappade det igen! Den här gången en liten Mahi-mahi. När David fått upp den och vi ätit klart lunchen nappade det ännu en gång! Den här gången var det en betydligt större fisk, innan vi fått ner segel och startat motorn hade den nästan stuckit med hela linan. Jag fick order om att backa och försöka följa efter fisken medan David vevade in lina för glatta livet. Det var en hård kamp mellan fisken och David i 15 minuter och flera gånger trodde David att fisken skulle sticka med linan och spöt. Tillslut blev det lite lättare och vi trodde vi lyckats trötta ut den, men till vår stora besvikelse hade kroken lossnat och fisken smitit. På ett sätt var det lite skönt, för vi vet inte riktigt hur vi skulle kunna få ombord en så stor fisk och det skulle förmodligen varit för mycket kött för två personer med väldigt limiterat kylutrymme. Men det hade varit väldigt kul att fått se hur stor den var och vilken typ av fisk det var.
Palmiera är en liten fiskeby, där folk verkar livnära sig på turism eller fiskeri . När vi kom in i hamnen mötte DJ oss och hjälpte oss att hitta en plats att ankra på. DJ agerar också båttaxin och hamnvakt. När vi inte tar båttaxin in till byn har vi rott in med jollen och betalar en liten kille för att hålla koll på den.
Vi kommer förmodligen röra oss söderut senare i veckan och även segla till någon av de andra öarna innan vi seglar vidare till Mindelo för att möta Linus och Rogge den 2a december.

3 Comments

1. Roger Johansson
    november 19, 2018

Började bli lite orolig att ni aldrig kom fram.
    Jag undrar om er AIS fungerar som den ska, den 11 Nov försvann ni, sedan kom det en position den 17 Nov, ca kl 03:00,
    Sedan inget mer, det är fortfarande den senaste positionen och då kollar jag på 3 olika appar.
    Ser ut som ni haft en underbar seglats i alla fall, synd på den stora firren bara att ni åtminstone hade fått se vad det var.
    Inga delfiner den här gången?
    Ni är inte rädda för hajar när ni badar efter båten🙈
    Ha det så bra framöver.

Roger och Mona

2. Janne
    november 20, 2018

Jättekul att läsa om seglingen till Kap Verde och se de fina bilderna. Bra skrivet 👏. 😘

3. Carl Eriksson
    november 27, 2018

Fett! Synd på fisken men men.