Härliga dagar i Porto

Efter att ha släppt av Ola i A Coruña seglade vi vidare mot Porto. Egentligen hade vi tänkt att ta det lite lugnt nedför Portugals kust, men mer oväder var på väg in och vi ville komma vidare söderut. För att undvika att bli fast i A Coruña sträckkörde vi ned till Porto, en sträcka på 160 sjömil och ca 36 timmar till sjös.

Det blåste på fint under kvällen och vi kunde segla fram till midnatt ungefär, sedan mojnade det tyvärr och vi tvugna att sätta på motorn. Det var väldigt mycket fiskebåtar ute och vi fick sicksacka mellan dem och deras nät.
Det var en ganska ohändelserik resa ned till Porto, men vi kunde se kusten hela tiden vilket var roligt. Det verkar finns mycket fina område både längst spanska och portugisiska kusten. Vi kom fram till inloppet av Douro floden och Porto vid 21-tiden på tisdagen och angjorde Douro Marina 1 timme senare.

På onsdagen började vi med att försöka hitta någon som kunde hjälpa oss att laga vårt försegel som blåst sönder i stormen på Bisacya. Vi fick ett nummer till Pedro som kom ner till marinan runt lunch och kollade på seglet. Han lovade att han inte skulle ha några problem att laga UV-skyddet på förseglet och vi passade på att även lämna in vårt messansegel för att få ett rev insytt och bad honom även att tillverka 3 lattor som hade gått sönder/försvunnit. Pedro lovade att han skulle vara klar med allt på tisdag eftermiddag. Vi hade alltså 6 dagar att spendera i Porto innan vi kunde åka vidare. Dags för lite turistande! 🙂

På onsdagdseftermiddagen kom min (Ninas) kompis Viktoria ner för att följa med oss från Porto till Lissabon. På torsdagen gick vi runt i Portos gamla fiskekvarter, åt massa god mat och passade på att testa Portvin vilket produceras runt Porto. På fredagen hyrde vi bil och åkte till Dourodalen där vi gick på mer vinprovning, den här gången vanligt vin dock. På lördagen åkte vi till Costa Nova, en kuststad söder om Porto där vi solade och badade.
Vi hade fått varningar om att orkanen Leslie var på väg in mot Portugal och skulle slå till runt 21 på kvällen i Porto. När vi kom tillbaka till båten började vi därför att förbereda Mathilda för starka vindar. Vi la ut extra förtöjningstamp, rensade däck på saker som kunde blåsa bort och såg till att storseglet (det enda som vi hade på båten just då) var fastspänt extra hårt. Det ven ordentligt hela natten, men vi kom lindrigt undan, i vissa hamnar mer söderut i Portugal hade flera båtar förstörts.

På söndagen åkte vi på ytterligare en utflykt, den här gången nordost, till städerna Braga och Guimarães. Vi spenderade måndagen inne i Porto igen men såg en annan del av staden. Porto är verkligen en fantastisk stad, så mycket vacker arkitektur, god mat och vin, plus väldigt trevliga människor! Det var väldigt kul att få chansen att se så mycket av norra Portugal och vi kom alla fram till att vi gärna kommer tillbaka. Även om vi nu varit lediga sedan augusti var det här första gången som det vekligen kändes som vi hade semester. David och jag har blivit riktigt bortskämda med Viktoria på båten. Hon har varit skeppskock under hennes tid här och lagat fantastsik mat till oss varje dag!

Sista dagen i Porto spenderade vi med att fixa saker på båten och förbereada seglningen ner till Lissabon. Pedro kom på utsatt tid kl 17 och runt 18:30 hade vi fått upp båda seglerna, checkat ut och vi kastade äntligen loss.

Det var inte så mycket vind när vi startade från Porto och tyvärr var vi igen tvugna att gå för motor den första biten. Onsdagen började lugnt med nästan ingen vind och lite vågor. Vi hade flera delfiner på besök vid båten och vi passade på att sola och läsa. På onsdagen vid lunch kunde vi sätta segel och då kom vinden med besked. Vi hade nordvästliga vindar på 12 m/s och tog oss med hjälp av revad genua till Cascais väster om Lissabon. Det var Viktorias första riktiga segling och hon var lugn som en filbunke när vinden drog i, både David och jag var väldigt imponerade 🙂

I torsdags lämnade vi av Viktoria vid stationen här i Casicas. Det var tråkigt att säga hejdå efter 7 fantastiska dagar!

Igår blev David och jag inbjdna till vår brygggranne på en drink i solnedgången. De hade bjudit in alla på vår brygga och det var väldigt trevligt! De hade dessutom en fantastisk båt som var kul att se. Det var en 60 fot lång träbåt från 1936 som var i superfint skick. Flera på vår brygga var på väg ner mot Kanarieöarna för att sedan segla vidare mot Karibien, det kändes skönt att veta vi inte var sist ut 🙂
Idag har vi mestadels fixat med båten. David har bland annat lagat en av spridarna på messanmasten som suttit lite löst, instalerat en upp/ned knapp till ankarspelet, samt flyttat VHF:en till en bättre plats i sittbrunnen. Jag har aktiverat vår satelittelefon, städat och handlat.

Nu väntar vi på att pappa ska komma hit och sedan seglar vi vidare mot Madeira. Vår ursprungsplan var att segla direkt till Kanarieöarna, men det ska bli väldigt svaga vindar åt det hållet, så vi bestämde oss därför att först segla till Madeira och sedan vidare till Kanarieöarna. Segligen till Madeira tar ca 4 dagar så vi borde därför vara framme på tisdag den 24 oktober.

3 Comments

1. Ingrid
    oktober 20, 2018

Låter som härliga dagar ni haft i Porto! Kul att få knyta nya bekantskaper med andra seglare också! Lycka till med översegling till Madeira! Kramar

2. Roger Johansson
    oktober 20, 2018

Härligt att läsa om er resa.
    Vist är Portugal ett härligt land, jag har rest där många gånger i mitt jobb, och deras matkultur är underbar.
    Costa Nova är ju ett alldeles speciellt ställe med dessa fantastiskt målade husfasader.
    Ha en fin seglats till Madeira, ni kommer väl att försvinna från spårningen ett tag då men ni dyker väl upp igen.

Roger

3. Charlotte
    oktober 21, 2018

Väldigt bra bränna! Ni glömmer väl inte att sjunga Portos visa. Känns som att ni snart är kvinnan och mannen som kan prata med delfiner.