Tillbaka i Sverige!

Efter två dagar i Roscoff i Frankrike, som verkligen var en fantastisk liten stad, seglade vi vidare norr ut. Vi gjorde ett snabbstopp på ön Guernsey och fortsatte sedan mot Dunkirk.

Vi var i Dunkirk i höstas, men endast i några timmar och nu stannade vi lite längre och hann se mer av staden och gick även på musikfestival. Vädret såg inte ljust ut för att fortsätta norrut, enligt prognosen skulle det skulle blåsa nordliga vindar i 12 m/s. Vi hade förberett oss på att stanna i Dunkirk i en vecka för att vänta ut bättre vindar, men kom sedan på att vi kunde gå kanalerna i Nederländerna istället. Det som är speciellt med kanalerna i Nederländerna mot många andra i Europa är att det finns en rutt där man kan behålla masten på, alla broar som man passerar kan nämligen öppnas. Rutten kallas Standing Mast Route och går från södra delen ända upp till norra gränsen mot Tyskland.

Vi seglade därför tidigt på morgonen mot Stellendam i Nederländerna för slussa in i kanalerna där. Vi är väldigt glada att vi valde att gå kanalerna, det är fantastiskt vackert och man får se så mycket av Nederländerna som man inte får se när man går längst kusten. Rutten går även genom Amsterdam och vi spenderade två dygn där. För att komma igenom Amsterdam med segelbåt måste man gå igenom på natten i en konvoj. Detta eftersom det skulle påverka trafiken för mycket om man gick igenom på dagen. Vi var fyra båtar som gick igenom tillsammans, vi startade vid midnatt och kom fram till marinan på norra sidan av staden runt 1:30 på morgonen. När vi passerat Amsterdam hade väderprognosen blivit bättre och istället för att fortsätta hela Standing Mast Route valde vi att gå ut på Nordsjön vid Kornwerderzan efter att gått över sjöarna Markermeer och IJsselmeer. Det var massor av fritidsbåtar som skulle ut på sjöarna från Amsterdam. Sista slussen var fullpackad med små motorbåtar och andra segelbåtar som Mathilda och när vi väl kom ut på sjön kändes det lite som att segla i Stockholms skärgård med alla båtar överallt.

Vi slussade ut i Nordsjön vid midnatt och hade en fantastisk nattsegling ut till ön Vlieland. Det är väldigt grunt mellan fastlandet och öarna utanför norra Nederländerna. Det mesta ligger torrt vid lågvatten och det är kanske bara 1,5 meter djupt vid högvatten. De har grävt kanaler så att man ska kunna komma ut och det var kul att få följa alla bojar för att hitta rätt. Det blåste inte mer än 6 m/s men med strömmen hade vi bra fart och runt 7 på morgonen la vi till i marinan. Vlieland påminner ganska mycket om Gotska sandön, mycket sand och tallskog och fantastiska stränder.

Vi seglade från Vlieland en tidig morgon och satte kurs mot Brunsbüttel och ingången till Kielkanalen. Det var en ganska kämpig nattsegling, men höga vågor som bröt in akterifrån i sittbrunnen och mycket vind, vilket gjorde att vi var tvungna att handstyra mycket. David fick sig ett bryskt uppvaknande när en väldigt stor våg bröt över Mathildas akterdäck och det kom några liter sjövatten genom en av våra luckor, ner i akterruffen där han låg och sov… Kul i efterhand, men inte så roligt när allt blir kallt och blött. Det kändes aldrig läskigt och Mathilda skötte sig som vanligt bra i de stora vågorna. När vi seglade in i Elbe blåste det över 20 m/s i byarna och vi var väldigt glada att vi hade medvind, medström och land som skyddade och gjorde att det inte kunde bildas stora vågor, annars hade sjön varit fruktansvärd. När vi väl kom till Brunsbüttel hade det lugnat sig lite och vi fick slussa in i Kielkanalen utan väntetid, jippi! Vi kämpade på tills vi kommit nästan halvvägs in i kanalen och stannade då för natten.

När vi väl kom ut från Kielkanalen var vår plan att nattsegla och ta oss hela vägen till Skillinge i Skåne där en kompis till mig har sommarhus. Framåt kvällen började det dock blåsa ordentligt och enligt väderprognosen skulle det bli kuling dagen efter. Efter lite övervägande bestämde vi oss för att ge upp planen och gå in i Klintholm hamn i Danmark istället. Vi kom fram vid 7 på morgonen och bara några timmar senare började det ösregna och blåsa ordentligt. Vi var väldigt nöjda med vårt beslut! Dagen efter hade det mojnat och vi satte kurs mot Smygehuk. Vi hade en fantastisk segling, med sol och lagom vindar så att vi gjorde ca 6 knop, med fullt segelställ, hela vägen över. Vi fick till och med sällskap av en tumlare en stund!

Det var nästan exakt 10 månader sedan vi lämnade Sverige och det var så härligt att lägga till, se alla svenska flaggor och höra svenska runt omkring oss. Vi började med att gå till rökeriet som ligger i Smygehuks hamn. Vi åt skagenröra och rökt makrill. Sedan gick vi en liten promenad och hittade ett ställe där de precis skulle börja servera helgrillad gris, så vi åt middag där, drack Ramlösa, åt potatissallad och andra svenska tillbehör. Efter det fortsatte vi till mataffären och köpte kanelgifflar och svenskt godis. En eftermiddag och kväll i matens täcken kan man säga 🙂

Vi är nu i Skillinge och imorgon fortsätter vi upp mot Gotland.